Jak sprzedawać światłem?

Zastanawiałeś się czasem, jak dużą rolę w projektowaniu oraz późniejszej aranżacji powierzchni sklepowych odgrywa światło? Nie? W takim razie jeżeli zależy Ci na efektach sprzedażowych, koniecznie musisz nadrobić zaległości. Bo przemyślane oświetlenie sklepu to nie tylko modne oprawy pasujące do wystroju wnętrza, ale również możliwość kreowania przestrzeni sprzedażowej.

Osoby odpowiedzialne za projektowanie lub modernizację przestrzeni handlowych, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obok wystroju oraz układu tego typu obiektów, kluczową rolę (z perspektywy sprzedażowej) odgrywa również wykorzystane w nich oświetlenie. Często mówi się wręcz, że światło pełni rolę sprzedawcy. I ta zasada dotyczy zarówno ogromnych centów handlowych, jak i małych sklepików, stanowiących element rodzinnego biznesu. Co więcej, system oświetleniowy pełni istotną funkcję nie tylko w eleganckich butikach odzieżowych, ale także znanych sieciówkach oraz marketach spożywczych, drogeriach czy nawet hurtowniach budowlanych.


Inspirująca funkcja światła


Aktualnie bardzo łatwy dostęp do niemal wszystkich towarów sprawia, że Klienci stają się coraz bardziej wybredni, a wyjście na zakupy traktują często nie tylko jako konieczność, lecz przyjemność czy wręcz atrakcję. Z tego względu właściciele sklepów konkurują między sobą, starając się sprostać już nie tylko potrzebom, ale również gustom Klientów. I tutaj na scenę wkracza oświetlenie, które stanowi jeden z najbardziej kluczowych elementów wystroju lokali komercyjnych.

Światło ma duże znaczenie dla naszego samopoczucia, humoru czy też odczuwanych aktualnie emocji. Można to zauważyć obserwując siebie podczas wahań pogody czy też zmiany pór roku. W trakcie słonecznego dnia przeważnie czujemy się pełni energii i mamy większą ochotę wyjść z domu i czymś się zająć. Z kolei gdy na zewnątrz jest szarawo i pochmurnie, jesteśmy senni, a tym samym bardziej skłonni do ulokowania się na kanapie niż przeglądania półek sklepowych.

Obecność oświetlenia, które jest komfortowe i przyjazne dla naszych oczu, wpływa pozytywnie nie tylko na nasz nastrój. Dostęp do dziennego światła (lub źródeł, które je doskonale imitują), ułatwia orientację w przestrzeni i sprawia, że lepiej odnajdujemy się w danym otoczeniu oraz czujemy się po prostu swobodnie. A to z kolei pomaga w tworzeniu przyjaznej atmosfery, która sprzyja dłuższemu przebywaniu w sklepie czy centrum handlowym. A zadowolony Klient chętniej podejmuje decyzje zakupowe.


Światło jako nośnik informacji


Czy możliwe jest przekazywanie informacji, czy też skupianie na danej rzeczy czyjejś uwagi wyłącznie przy pomocy światła? Jak najbardziej! Co więcej, umiejętnie ukierunkowane oświetlenie sklepowe, może pełnić funkcję bardzo skutecznego narzędzia marketingowego - nie tylko zachęcającego do zakupów, ale także pomagającego w kreowaniu wizerunku marki. Nowoczesne systemy sterowania, a także oprawy LED, posiadające odmienne temperatury barwowe oraz różnicowane filtry, dają możliwość kreatywnej „zabawy” światłem. Dodatkowo ułatwiają zmianę aranżacji w obiektach handlowych oraz szybko dostosowują się do pory dnia.


Inne zalety nowoczesnego oświetlenia


Poza funkcjonalnością oraz dużą estetyką wykonania, nowoczesne oświetlenie sklepowe LED, wykorzystywane w obiektach handlowych bądź przemysłowych, przekłada się także na zmniejszenie kosztów utrzymania tego typu inwestycji. Oprawy LED są energooszczędne, dużo bardziej korzystne dla środowiska (w porównaniu do tradycyjnych świetlówek) oraz cechują się długą żywotnością. Biorąc pod uwagę spore rozmiary wielu sklepów, a także konieczność ich długotrwałego (często całodobowego) oświetlania, nie dziwi fakt, że ich właścicielom zależy na ponoszeniu jak najmniejszych kosztów korzystania z energii elektrycznej. A nowoczesne i wydajne oprawy LED są im w stanie to zapewnić.


Czego nie robić


Nawet najlepiej urządzony sklep, bez zastosowania w nim przemyślanej i dopasowanej do pomieszczenia koncepcji systemu oświetlenia, może mieć problemy sprzedażowe. Istnieje kilka ważnych rzeczy, których należy się wystrzegać podczas realizacji tego typu projektu. Oto najczęstsze błędy towarzyszące przygotowywaniu koncepcji oświetlenia do sklepu:

  • niewystarczająca ilość światła.
    Zdarza się, że właścicielom sklepów zależy na stworzeniu w ich wnętrzu nastrojowej aranżacji. W tym celu często decydują się na zastosowanie oświetlenia akcentującego oraz znaczne ograniczenie światła ogólnego. Jednak brak przemyślanego projektu oraz złe ustawienie opraw kierunkowych może skutkować tym, że wnętrze sklepu będzie po prostu zbyt ciemne. A to niestety wpływa na zmniejszenie komfortu Klientów, przebywających w takim pomieszczeniu. 
  • brak zachowania proporcji w natężeniu światła oraz mieszanie temperatur barwowych.
    Z błędem mieszania temperatur często spotykamy się podczas wymiany zepsutych lub przepalonych żarówek. Chodzi o sytuacje, kiedy do żarówek o barwie chłodnej dodamy te o barwie ciepłej lub odwrotnie. Dochodzi wtedy do zaburzenia spójności całego systemu. Może to skutkować tym, że Klienci szybciej opuszczą taki sklep oraz nie będą zainteresowani kontynuowaniem zakupów. Z kolei brak zachowania proporcji w oświetleniu głównym i akcentującym sprawia, że Klienci nie zauważają różnic w jego natężeniu - przez co nie zauważą stref, które chcieliśmy podkreślić, czy też najnowszej ekspozycji. Z tego względu należy zwrócić uwagę na to, aby znajdujące się w pomieszczeniu źródła kierunkowe miały dwa razy większe natężenie w stosunku do lamp głównych.
  • zły dobór temperatur barwowych.
    Nie tylko mieszanie, ale także zły wybór temperatury barwowej, może wpływać na postrzeganie towarów przez Klientów. Tematowi wyboru oświetlenia o odpowiedniej barwie poświęciliśmy osobny artykuł. Natomiast w dużym uproszczeniu należy pamiętać o tym, że wyróżniamy trzy podstawowe temperatury barwowe - ciepłą, neutralną i zimną, oraz że ich wybór powinien być uzależniony od rodzaju oferowanego towaru. Ponadto temperatura barwowa ma istotny wpływ nie tylko na samopoczucie Klientów, ale także wydajność pracy osób zatrudnionych w danym sklepie.
  • zastosowanie opraw LED z niskim współczynnikiem oddawania barw.
    Ma ogromne znaczenie w szczególności w obiektach handlowych sprzedających produkty, w ocenie których istotną rolę odgrywa ich kolor. Zbyt niski wskaźnik oddawania barw sprawia, że produkty, na które pada tego typu oświetlenie, mają inny odcień niż w świetle dziennym. W związku z tym oprawy LED cechujące się nieodpowiednim oddawaniem kolorów, wpływają na gorszą ekspozycję produktów. Klienci chcą znać rzeczywisty odcień kupowanych towarów, czyli taki, który miałyby one w sytuacji wystawienia na słońce. Aby sprostać tym wymaganiom, należy zamontować oprawy o współczynniku oddawania barw wynoszącym przynajmniej Ra=80. Warto wybrać profesjonalne oprawy LED, pochodzące od doświadczonych producentów, które dzięki wykonaniu w nowoczesnej technologii generują światło, będące nie do odróżnienia od źródeł metalohalogenkowych.
  • nieprzyjemne dla oka zjawisko olśnienia.
    Mowa o sytuacji, kiedy źródło światła znajduje się bezpośrednio w naszym polu widzenia. Zjawisko olśnienia wpływa na dyskomfort osób przebywających w pomieszczeniu, gdyż powoduje nasze chwilowe oślepienie oraz dekoncentruje. Duże znaczenie ma tutaj zastosowanie opraw o odpowiednim kącie rozsyłu oraz precyzyjne ustawienie kierunku reflektorów.
  • brak uwzględnienia w projekcie zmian w rozmieszczeniu towarów wewnątrz sklepu.
    Właściciele lokali handlowych często zapominają o bardzo istotnej kwestii, a mianowicie zmianie ekspozycji. I o ile na początku wszystko idealnie ze sobą współgra, to np. po przestawieniu stołów z towarami na inne miejsce lub zmianie lokalizacji lady z kasą, okazuje się, że kluczowe punkty sklepu nie są odpowiednio wyróżnione. Brak możliwości odpowiedniej ekspozycji produktów, wpływa na ich odbiór przez Klientów - mogą oni uznać, że znajdująca się w niedoświetlonej strefie żywność nie jest świeża, a ubrania należą do produktów gorszych jakościowo. Dlatego zawsze trzeba zwracać uwagę na to, aby w całej powierzchni sprzedażowej zastosować równomierne oświetlenie, np. poprzez montaż opraw downlight. Natomiast w celu wyróżnienia konkretnych stref, wykorzystać lampy montowane na szynoprzewodach, dzięki którym ukierunkowanie opraw można z łatwością dopasować do wszelkich zmian aranżacyjnych.
  • obecność tzw. niedoświetlonych stref.
    Nieprzemyślane projekty, nieuwzględniające np. rozmieszczenia ekspozycji czy znajdujących się w pomieszczeniu mebli, powodują że w sklepie tworzą się miejsca, które są po prostu zbyt ciemne. Jak tego uniknąć? Najlepszym sposobem jest zastosowanie dodatkowych opraw lub wymiana obecnie zamontowanego systemu na taki, który umożliwia swobodne ustawianie kierunku lamp.
  • brak wyróżnienia witryny sklepowej.
    Witryna to miejsce, które ma na celu przedstawienie Klientom oferty sklepu bądź zachęcenie ich aktualnie dostępnymi promocjami. Odpowiada za pierwsze wrażenie oraz jest pewnego rodzaju wizytówką obiektu handlowego (pozwalającą na budowanie jego wizerunku). Dlatego należy pamiętać, aby oświetlenie zastosowane w witrynie było jaśniejsze od tego, które znajduje się w środku. O tym, na co należy zwrócić uwagę podczas montażu lamp w witrynie sklepowej, piszemy w osobnym artykule.


Podsumowując

Planując aranżację nowo otwartego sklepu bądź też odświeżenie wyglądu prosperującego obiektu, nie można pomijać kwestii oświetlenia. Skupienie się na estetycznych elementach wystroju w celu stworzenia miejsca o konkretnym klimacie jest jak najbardziej istotne, gdyż wpływa na jego wizerunek. Ale to nie wszystko. Przykładanie zbyt małej wagi do systemu oświetlenia sklepowego, szybko może zacząć przynosić zauważalne straty. Mając na uwadze efekty sprzedażowe oraz zadowolenie zarówno Klientów, jak i pracowników, warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm z branży oświetleniowej oraz zainwestować w przemyślany projekt - taki, który będzie idealnie dopasowany do wystroju i aranżacji wnętrza sklepowego, a także rodzaju oferowanych towarów.