Jak pięknie i skutecznie oświetlić witrynę sklepową

Co przyciąga nasz wzrok, gdy przechodzimy przez centrum handlowe lub spacerujemy deptakiem, po którego obu stronach znajdują się butiki? Co odpowiada za naszą opinię o sklepie, jeszcze przed przekroczeniem jego progu? Być może nie przywiązujemy do tego dużej wagi, ale wygląd witryn obiektów handlowych, często wpływa na nasze decyzje zakupowe - a przynajmniej zachęca Klientów (lub wręcz przeciwnie), aby weszli do wnętrza. Jednak aby wystawa sklepowa spełniała swoją funkcję, znajdująca się na niej ekspozycja musi być odpowiednio podkreślona. Dobrze oświetlona witryna w atrakcyjny sposób przedstawia oferowane produkty, a jej przemyślana aranżacja, wpływa na korzystny wizerunek sklepu.


Odpowiednia temperatura barwowa

Profesjonalnie dobrane oświetlenie sklepowe powinno przyciągać spojrzenia przechodniów, a zarazem być komfortowe dla ich wzroku. Podstawowy wyznacznik - tak jak w przypadku oświetlenia wybieranego do wnętrza lokalu handlowego - stanowi rodzaj sprzedawanych produktów. Tak więc wybór barwy światła powinien być uzależniony od tego, jaki towar chcemy zaprezentować - żywność, odzież, kosmetyki, a może akcesoria do wyposażenia wnętrz. Chłodne kolory kojarzą się ze świeżością, temperatura barwowa wynosząca około 2700 K (nazywana odcieniem ciepłobiałym) działa relaksująco i tworzy przytulną atmosferę, z kolei ciepłe światło pozawala podkreślić żywe kolory towarów.


Witryna sklepowa - cechy idealnego oświetlenia

Podczas planowania wyglądu witryny, która jest wizytówką obiektu handlowego,w grę poza barwą światła, wchodzą także takie kwestie, jak jego dopasowanie do najbliższego otoczenia oraz podział na pierwszy plan i tło.

Skuteczne oświetlenie witryny sklepowej, powinno posiadać takie cechy jak:

  •  subtelne a zarazem efektowne akcenty przyciągające wzrok przechodniów,
  •  uwzględnienie jasności okolicy (pozostałych witryn, budynków oraz innych elementów architektury),
  • zapewnienie odpowiedniej atmosfery (podkreślenie kontrastów i konkretnych elementów ekspozycji, zastosowanie różnych poziomów natężenia czy dekoracyjnych żarówek).


Witryna jako scena

Na wystawach znajdują się z reguły produkty, które stanowią nowości w asortymencie, najciekawsze propozycje sprzedażowe lub aktualnie dostępne w ofercie promocje. Zastosowanie podczas projektowania wystawy odpowiedniego rodzaju oświetlenia, pozwala „sterować” uwagą przechodniów oraz ułatwia w uzyskaniu atmosfery jaką chce wokół siebie kreować dana marka. Warto więc traktować witrynę sklepową jako scenę, od wyglądu której w dużej mierze zależy nasz sukces marketingowy.